3 perc olvasási idő (662 szó)

Digitális félév?

Szeptember közeledtével egyre égetőbb kérdés a tanévkezdés. Idén azonban mindennél vakmerőbb módon folynak az előkészületek, révén, hogy hosszútávú tervezhetőségről nem beszélhetünk. Valóban minden áron el kéne indítanunk hagyományos módon a 2020/21-es tanévet? Miként változott a számok jelentése március óta?

Egy egyetem önfenntartásához elengedhetetlenek a kutatások, valamint az oktatási tevekénységből származó források. Ezekre megkerülhetetlen hatása van a koronavírusnak. A felfüggesztett kutatások, valamint a távoktatás szülte helyzet, gazdasági kérdés elé állítja az intézményeket: csökkenő források mellett, továbbá a személyes jelenlét hiánya szülte infrastrukturális igénycsökkenés mellett, szükséges-e bármilyen módon az emberi erőforráshoz nyúlni? Érthetően egy emberséges rektor legutolsó utasítása lenne bárki elbocsátása, ugyanakkor a mérleg másik serpenyőjét sem szabad figyelmen kívül hagyni.

Magyarországon 6 hete folyamatosan nő az új koronavírussal fertőzöttek száma. Cikkem írása napján 292 új fertőzöttről számoltak be a kormányzat hivatalos koronavírussal foglalkozó oldalán. Az utolsó nyári hétvége alapos hatással volt erre számra. A megnövekedett hazai turizmuson túl további intő jel, hogy több olyan felsőoktatási intézmény gólyatáborain résztvevő diáknál mutatták ki a koronavírust, mint a Corvinus, Pécsi Tudományegyetem, vagy a Szent István Egyetem. Milyen módon fog mégis elindulni az oktatás szeptember első heteiben, többek között ezeken az egyetemeken?

Szemben a közoktatás központosított irányításával, a felsőoktatási intézmények nagyobb autonómiával rendelkeznek. Így merül fel, hogy amíg az Óbudai Egyetemen már hónapokkal ezelőtt bejelentették, hogy hibrid módon folytatják a következő félévét, előadásaikat kizárólag online megtartva, addig a Corvinuson és a BME-n az előadások megtartását is hibriddé téve, létszámkorláttal tartják meg az ilyen jellegű órákat személyes jelenléttel. Ennek száma az előbbi esetén 20, míg utóbbinál 200 főt jelent. További eltérés, hogy a létszámot meghaladva a Corvinuson online keretek közt biztosítják az előadás videóanyagát, addig a BME bizonyos karain a 200 főnek megtartják azt, a kimaradók meg a publikált segédanyagok segítségével sajátíthatják el a tudást. Az ilyen anyag minősége eltérő, melyet például a BME VIK hallgatói visszajelzésben is kiemeltek a kiértékelés során. A gyakorlatok, laborok személyes jelenléttel valósulnak meg. Az Óbudai Egyetem közleményében döntését a Magyar Rektori Konferencián elhangzottakra, az EU egyetemek szövetségének ajánlására, valamint a budapesti Főpolgármesteri hivatal levelére hivatkozva hozta meg. Az utóbbi kettő bizonyára mindegyik fél számára elérhető. A Konferenciának továbbá mind tagjai ezek az egyetemek is, így értetlenül állok a kérdés előtt, hogy miként lehet mégis ilyen jelentős kérdésben, még jelentősebb eltérés a felsőoktatási intézmények közt?

Felmerül az is, hogy amíg márciusban 16 fertőzött és napi 3 új igazolt eset mellett már elkezdték a készületeket a teljeskörű távoktatásra, ez még 292 új beteg esetén sem merül fel mindenhol. Érdemes azonban egy pillantást vetni az elvégzett tesztek számára. Az eddigiekhez képest nagyobb számú mintavételezés mellett, értelemszerűen több a felfedezett esetek száma is. Márciusban hozzávetőlegesen napi 1000 tesztet végeztek el, míg ez augusztus 30-án több, mint 6000 volt.

Amikor évekkel ezelőtt a gólyatáborban azzal fogadtak, hogy a megszokott gimnáziumi védelmi hálóra számítani nem lehet, sőt az egyetem szemszögéből nem vagyunk többek, mint egy sor egy adatbázisban több ezer másik mellett, erősen elgondolkodtam. Értelemszerűen nem lehet mindig egy visszahúzó erő, ami őrt áll és nyújtja bármikor a kezét, de mégis mit jelent ez bánásmód tekintetében? Habár a legtöbb egyetem a hallgatói kiválóságán is igyekszik javítani, párszor az köszön velem szembe, látva mások tapasztalatait és a sajátjaimból is merítve, hogy ha nincs határozott kiállásod, nem forgatod jól a szavakat, vagy egy feloldandó helyzet mögött nincs egy kisebb csoport károsult, akik összefognak, akkor minimális esélyekkel lehet igazságunknak érvényt szerezni. Bármennyire is sikerül olykor elérni, amit szeretnénk, valahogy mindig az jut az eszembe, hogy az egyetem, mint intézmény olykor velem, néha ellenem van. Így érzem ezt kiváltképp a következő félévet illetően. Bárhogy is legyen, a legfontosabb szem előtt tartani, hogy a jövő kinevelése az elsődleges és legfontosabb célja felsőoktatási intézményeinknek, számunkra tanulóknak meg az, hogy a helyzetben a kényelmet eszközként használva növeljük tanulásunk hatékonyságát.

A helyzet instabilitását mi sem mutatja jobban, mint az ELTE TTK bejelentése, miszerint augusztus 31-től az előadásokat mégis távoktatási formában valósítják meg.


A vaspillangók szárnyalása, avagy a hogyan segítik...
A jog és a demokrácia összecsapása

Kapcsolódó hozzászólások

 

Hozzászólások

Még nincs ilyen. Legyél te az első hozzászóló.
Already Registered? Login Here
Vendég
2024. április 16. kedd