"Ebben a helyzetben úgy gondoljuk, hogy közös a felelősségünk" - civil összefogás az oktatásért
Koronavírus ide, digitális oktatás oda, az új Nemzeti Alaptanterv bevezetéséről szóló szakmai viták továbbra is napirenden vannak. A szeptemberben életbelépő NAT ellen azonban számos szakmai és civil szervezet emelte fel a hangját.
Míg a tanárok és pedagógusok nagy része éjjel nappal azzal foglalkozik, hogy hogyan is tudná megoldani a járványhelyzet végett kialakult digitális oktatást, addig a köznevelési államtitkár szerint olyan jól halad minden, hogy a tanároknak most lesz idejük a szeptemberben induló új alaptantervre is. A napokban azonban egy nagyon széleskörű egyetértés született számos, oktatással foglalkozó szakmai és civil szervezet között, amely végett egy levélben arra kérték a kormányt, hogy halasszák el az új NAT szeptemberi bevezetését.
"Ebben a helyzetben úgy gondoljuk, hogy közös a felelősségünk abban, hogy a következő hónapokban lehetőség szerint a lehető legkevesebb legyen a felesleges feszültség minden ágazatban. Ehhez most arra van szükség, hogy a járványügyi vészhelyzethez szorosan nem kapcsolódó vitás ügyeket átmenetileg félretegyük, és azokra a problémákra, kihívásokra koncentráljunk közösen, amelyek a koronavírus-járvány következtében hozzák új, váratlan és nehéz helyzetbe a tanárokat, diákokat, szülőket." - így kezdődik az a levélt, amelyet több, mint 20 szakmai szervezet írt alá.
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ), a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a Civil Közoktatási Platform (CKP) és a többi szakmai szervezet azért kérik a halasztást, ugyanis szerintük a mostani, digitális oktatás annyi erőforrást emészt fel a tanárok részéről, hogy egyszerűen nem tudnak felkészülni (az egyébként is rövid időn belül bevezetendő) az új alaptantervre. Emellett azt is jelezték, hogy a mostani helyzetben használt módszereket és jógyakorlatokat beépíthetnék az új NAT-ba, valamint annak későbbre halasztása minden, ágazatban dolgozót megnyugvással töltene el.
A miniszterelnöknek, valamint az emberi erőforrásokért felelős, az innováció és technológiáért felelős, valamint a miniszterelnökséget vezető miniszternek címzett levelükben a továbbá kérik az érettségi és a szakmai vizsgák ügyének vizsgálatát. Úgy fogalmaztak, hogy:
"...fogy az az idő, amin belül az érintetteknek konkrét tájékoztatást szükséges adni. Ezen a ponton rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a megfogalmazható alternatív megoldásokat együtt dolgozza ki a rendelkezési jogkörrel és felelősséggel felruházott oktatásirányítói oldal és a gyakorlati megvalósíthatóságot könnyebben áttekintő érintettek. E gondolatot követve hívjuk fel a figyelmét arra, hogy az alternatív vizsgaidőpontok meghatározásába, a vizsgák esetleges újszerű lebonyolításának kidolgozásába feltétlenül vonják be a szakmai és érdekvédelmi szervezeteket és a diákság képviselőit."
Végezetül a közös cselekedet fontosságára hívják fel a figyelmet a speciális nevelésű igényű, a nehéz sorsú családokban élő és a gyermekvédelmi szakellátásban nevelkedő gyermekek kapcsán. Kiemelték, hogy elengedhetetlen, hogy: "Ők semmi esetre se maradjanak ellátás nélkül, lehetőleg számukra még a leginkább hátrányos helyzetű településeken is legyen biztosítva a távoktatás hatékony és reális formája, és értékelésük is igazodjék sajátos helyzetükhöz."
A levelet aláíró szervezetek:
- Pedagógusok Demokratikus Szakszervezet
- Civil Közoktatási Platform
- Pedagógusok Szakszervezete
- Agóra Oktatási Kerekasztal
- Akadémia Határok Nélkül
- Alapítványi és Magániskolák Egyesülete
- Alternatív Diákközpontú Oktatásért Mozgalom (ADOM)
- Civil Kollégium Alapítvány
- Csak Együtt Van Esély - szülői érdekvédelmi csoport az SNI-s gyermekekért
- Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA)
- Diákszolidaritás Akció
- Hálózat a Tanszabadságért
- Hívatlanul Hálózat
- Igazgyöngy Alapítvány
- Keresztény Pedagógus Társaság
- Keresztény Pedagógusok Szakszervezete
- Könyvtárostanárok Egyesülete
- Magyar Környezeti Nevelési Egyesület
- Magyar Pedagógiai Társaság
- Magyartanárok Egyesülete
- Oktatási Vezetők Szakszervezete
- Osztályfőnökök Országos Egyesülete (OFOE)
- Szülői Hang Közösség
- Szülői Összefogás Gyermekeink Jövőjéért
- Tanítanék Mozgalom
- Tankönyvesek Országos Szövetsége (TANOSZ)
- Történelemtanárok Egylete