3 perc olvasási idő (527 szó)

"a megtorlás fokozása semmiféle eredményt nem hoz a gyermek-és fiatalkorúak esetében" - A Gyermekjogi Civil Koalíció állásfoglalása az iskolaőrségről

Az elmúlt napokban nagy port kavart az iskolaőrség felállításáról szóló kormányzati szándék. Számos közéleti és szakmai szervezet foglalt ellene és mellette állást. "Az iskolai erőszak sokkal összetettebb kérdés annál, hogysem kizárólag a rendfenntartás eszközével és a büntethetőség kiterjesztésével adjon rá választ egy felelős oktatásirányítás" – nyilatkozta az ügyben a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete. Most pedig a Gyermekjogi Civil Koalíció is megszólalt a téma kapcsán.

Az UNICEF Magyar Bizottsága által életre keltett Gyermekjogi Civil Koalíció is közé tette az állásfoglalását az ügyben. A számos szakmai szervezetből és szakértőből álló csoport kiemelte, hogy „az iskolai erőszak minden formájának szakszerű megelőzését, kezelését kiemelten fontosnak és komplex, sokszereplős tevékenységnek tartja, azonban a Kormány szándékát, miszerint a nevelési-oktatási intézmények rendjének fenntartására „iskolaőrséget" tervez bevezetni ellenzi, annak indokoltságát minden tekintetben elfogadhatatlannak tartja." Felhívják továbbá arra is a figyelmet, hogy téves az a jogalkotói reflexió, amikor bizonyos társadalmi problémákat kizárólag büntetőjogi, illetve rendészeti eszközökkel kívánnak megoldani.

Az állásfoglalásban az is olvasható, hogy az elmúlt években a KSH adatai szerint nem történt akkora mértékű változás, amely indokolná ezt a kormányzati lépést. Véleményük szerint ez a lépés kontraproduktív hatásokat hozhat, ugyanis mint írják, „már évtizedekkel ezelőtt lefolytatott nemzetközi és hazai kutatások is igazolták, hogy a megtorlás fokozása semmiféle eredményt nem hoz a gyermek-és fiatalkorúak esetében, sőt inkább ront a kriminalitási mutatókon…"

Mindezek mellett öt pontban foglalták össze a javaslataikat az ügy kapcsán:

- „A nemzetközileg és sok esetben itthon is ismert és kipróbált, alkalmazott iskolai megelőző és kezelő komplex programok adaptálása és hatásvizsgálata, illetve ismeretterjesztő anyagok készítése, felkészítés biztosítása szülőknek, pedagógusoknak, más szakembereknek és gyerekeknek egyaránt (…)"

- „A megelőzésben, a problémák jelzésében az iskolai nevelőmunkát közvetlenül és közvetve segítő munkatársak, a fejlesztőpedagógusok, logopédusok, iskolapszichológusok, iskolai szociális munkások, iskolai védőnők, gyermek és ifjúságvédelmi felelősök, szabadidő szervezők létszámának jelentős növelése"

- „Helyreállító (resztorativ) eszközök, mediáció, konferenciamodellek alkalmazása az iskolai, helyi konfliktusok kezelésében (…)"

- „Indokolt lehet, - a gyermekvédelmi rendszerben már meglevő -, interdiszciplináris krízisintervenciós team (esetleg régiónkénti) kialakítása (…)"

- „Célszerű lenne az iskolai erőszak megelőzésével és kezelésével foglalkozó átfogó, országos kutatást folytatni, hogy pontos képet kaphassunk a fennálló problémák okairól, természetéről, kiterjedtségéről, valamennyi érintett véleményéről, és a működő sikeres, ígéretes gyakorlatokról, szükségletekről (…)"

Az állásfoglalásuk végén pedig kiemelték, hogy a hangsúlyt a pedagógiára, az együttműködésre és a gyermekjogi kultúra építésére kell tenni, ahol az iskola nyitott a konfliktusok konstruktív, kooperatív megoldására. A Gyermekjogi Civil Koalíció állásfoglalásának teljes szövege itt érhető el.

A koalíció tagjai:

Család Gyermek Ifjúság Közhasznú Egyesület - Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány - European Roma Rights Center (ERRC) - Európai Szülők Magyarországi Egyesülete - Gyerekesély Közhasznú Egyesület (GYERE) - Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány - Igazgyöngy Alapítvány - Jogismeret Alapítvány - Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány - Közép-Európai Mediációs Intézet - Magyar LMBT Szövetség - Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetség (Női Érdek) - Magyar Pedagógiai Társaság Gyermekérdekek Szakosztálya-Korczak Munkabizottság - Nők a Nőkért az Erőszak Ellen (NANE) - Reményt a Gyermekeknek Közhasznú Egyesület - Rosa Parks Alapítvány - Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) - UNICEF Magyar Bizottság Alapítvány - Validity Alapítvány - Világszép Alapítvány - és egyéni szakértők: Bíró Dalma, Cserey Miklós, Negrea Vídia, Tománé Mészáros Andrea, dr. Katonáné dr. Pehr Erika, dr. Rácz Andrea, dr. Lux Ágnes, dr. Vaskuti András

Separately Together part III. - Yaygın Eğitim Merk...
Elszántság, tehetség, lendület, ébredő közösség- i...

Kapcsolódó hozzászólások

 

Hozzászólások

Még nincs ilyen. Legyél te az első hozzászóló.
Already Registered? Login Here
Vendég
2020. november 30. hétfő