"Azt gondoljuk, hogy az előítéletes gondolkodásmóddal talán a legkevésbé megfertőzve a tizenéves fiatalok vannak" - interjú az Uccu Roma Informális Oktatási Alapítvánnyal
A romák a legnagyobb kisebbségcsoport, több százéves közös történelem mellett Magyarországon, mégis az etnikai alapú megkülönböztetés, a bűnbakok és a többségtől való intolerancia továbbra is a társadalom egyik legnagyobb problémája. A probléma fő forrása a tudás és interakció hiánya, a kisebbség és a többség közötti párbeszéd és együttműködés lehetőségének meg nem teremtett feltételei. Számtalan kutatás azonban megerősítette, hogy az interkulturális találkozások csökkentik az előítéleteket, az Uccu Alapítvány e vezérfonal mentén tevékenykedik.
Az Uccu Roma Informális Oktatási Alapítvány (Uccu) 2010-ben jött létre azzal a céllal, hogy lehetőséget teremtsen a találkozásra és dialógusra roma és nem roma fiatalok között. Az Alapítvány jelenleg 4 városban (Budapest, Pécs, Miskolc, Ózd) tevékenykedik, melyből kettőben (Budapest, Pécs) több éve vezetnek interaktív sétákat roma önkénteseik. Céljuk, hogy csökkentsék a társadalomban a romákkal kapcsolatos tévhiteket és előítéleteket, hogy mindannyian egy befogadóbb és nyitottabb világban élhessünk. Magyarországon a romákkal kapcsolatos sztereotípiák és előítéletek általánosak és széles körben elterjedtek. Az iskolai és lakóhelyi szegregáció, valamint a társadalmi különbségek miatt egy átlagos nem-roma számára csekély lehetőség van a romákkal való találkozásra, kultúrájuk megismerésére. Ismereteiket a médiában látott torzításokra, az interneten terjedő gyűlöletkampányokra, illetve más nem hiteles forrásokra tudják alapozni, tehát az interakció és a tudás hiánya a rasszizmus és a szélsőséges attitűdök fő okai. Az Alapítvány tevékenységéről, működéséről, szellemiségéről beszélgettünk.
Milyen a szervezet profilja? Melyek a legfontosabb célok, melyeket a tevékenység középpontjába helyeztek?
Az Uccu Alapítvány 2010 óta dolgozik a társadalmi párbeszéd, az önkéntesség és a közösségfejlesztés területén. Hiszünk abban, hogy valós tanulás csak párbeszéd segítségével történhet, tapasztalás és aktív részvétel útján. Az oktatási munka legnagyobb részét felkészült és lelkes fiatalokból álló önkéntes csapat végzi. Az Uccu Alapítvány kiindulópontja a romák és nem romák közötti dialógus erősítése, a roma ellenes attitűdök csökkentése, valamint a tolerancia fokozása a párbeszéden keresztül. Azt gondoljuk, hogy az előítéletes gondolkodásmóddal talán a legkevésbé megfertőzve a tizenéves fiatalok vannak. Az általános iskola felső tagozata, illetve a gimnázium csoportosítja azt a korosztályt, akiket játékos beszélgetések révén mélyebb gondolkodásra késztethetünk a kisebbségi létről, az előítéletekről, valamint magáról a roma identitásról. A középiskoláknak kifejlesztett oktatási csomagok a roma identitásra és társadalomra fókuszálva, téma specifikusan modulokra bontva, igyekeznek segíteni az előítéletek lerombolásában, és teret adni a másság megismerésének. Egy-egy „Uccu" foglalkozás 90 perces, és általában 2 önkéntes roma facilitátor tartja.
Milyen gyakorlati eseményeket, jó gyakorlatokat tudhattok magatokénak? Mire vagytok a legbüszkébbek?
A foglalkozások során arra törekszünk, hogy a diákok minél több információra, és személyes tapasztalatra tegyenek szert a romákkal kapcsolatban és minél nyitottabbá váljanak egymás és a külvilág iránt.
- Roma Identitás foglalkozás: A foglalkozás célja a roma társadalom sokszínűségének bemutatása, a cigánysággal kapcsolatos sztereotip és általános gondolkodás és véleményalkotás megváltoztatása.
- Roma Identitás Képekben: A középiskolásoknak ajánlott foglalkozás egy fotó kiállításon keresztül mutatja be hétköznapi cigány családok életét. A kiállítás képei a foglalkozást követően az iskolában maradnak, annak érdekében, hogy minél több diákhoz eljussanak.
- Dilemma café: A foglalkozás keretében a roma társadalmat érintő, fontos témákról beszélgetünk. A beszélgetések egy-egy téma körül kis csoportban folynak, az Uccu önkéntesek moderálásával. A Dilemma café modul lehetőséget teremt arra, hogy a diákok megfogalmazhassák gondolataikat, és megismerhessék egymás véleményét, akár vitatkozhassanak.
- Gyere velünk a Nyolckerbe séta: A Nyolcadik kerületi séta célja, hogy a diákokat kiemelve az iskola biztonságos falai közül, hétköznapi valójában mutassa be nekik a kerület roma vonatkozású érdekességeit és látnivalóját. A személyes hangvételű sétát az alapítvány roma származású önkéntesei vezetik, akik szívesen válaszolnak a diákok felmerülő kérdéseire.
Szerintetek milyen érzéseket kelt az általatok képviselt személyes megjelenés, a közvetlenség?
A program egyik kulcsa a személyesség, a személyes interakció, ezért a foglalkozásokat vezető oktatóknak mindenképpen roma fiataloknak kell lenniük. Ők az oktatás megkezdése előtt képzésben vesznek részt, melyen elsajátítják az informális oktatás módszereit, megismerkednek a célokkal, eszközökkel. A képzés során egy szakmailag előre kidolgozott tematikus anyagot használunk, melynek elemeit szakemberek adták át a leendő oktatóknak.
Annak ellenére, hogy nehezen mérhetők azoknak az oktatási erőfeszítéseknek az eredményei, melyek az attitűdök megváltoztatására, illetve a készségek fejlesztésére irányulnak, az eddigi tapasztalatok elegendő bizonyítékul szolgálnak arra, hogy az itt említett oktatási módszer hatásosan vezet az attitűdök megváltozásához, a gondolkodási mód fejlődéséhez és ezzel pozitívan motiválja az egyént az egész életvitele, valamint közössége fejlesztésére.
Az alapítvány moderátorai sokszor tapasztalják, hogy a személyes találkozás és párbeszéd egyedülálló az adott iskolai csoport életében. Ha még tudnak is romákkal való személyes tapasztalatokat említeni, jellemzően a csekély tapasztalat alapján könnyen jellemzik és definiálják a hazánkban élő, teljes roma társadalmat.
Hálásan köszönöm a szervezet Vezetőségének, hogy bemutatták, miben is rejlik a különlegességük! Többféle módon lehet segíteni a munkájukat: adhatsz nekik az idődből, ha önkéntesként csatlakozol hozzájuk: roma fiatalként iskolai foglalkozások egyik moderátora lehetsz, nem romaként segítheted az alapítványi munkát. Az UCCU-t adód 1%-ának felajánlásával, illetve pénzbeli és tárgyi adományokat is örömmel fogadnak, melyeketúj, informális oktatási anyagok és oktatási programok fejlesztésére, önkéntes oktatók toborzása és képzésére; szervezetfejlesztés, működés és fenntartás; pedagógusoknak szóló oktatási modul fejlesztésére és az elért diákok/iskolák számának növelésére fordítják!
kiemelt kép forrása: Uccu Alapítvány facebook oldala