7 perc olvasási idő (1392 szó)

Hogyan lehet jó közössége építeni egy középiskolás kollégiumban? - interjú a pécsi Kodály Zoltán Kollégium diákönkormányzatának elnökével

A kollégiumi bentlakásnak már több évtizedes hagyománya van Magyarországon. A lakhatáson kívül a diákok segítséget kapnak tanulmányaikban, és nevelőik olyan erkölcsi példát mutatnak, amelyet egész életük során hasznosíthatnak. Azonban egy ilyen diák közösség életében elengedhetetlen a társasági élet, amelyet a kollégiumi diákönkormányzatnak szükséges biztosítania. Sajnos egyre kevesebb azon diákszervezetek száma a kollégiumi körökben, akik ezt a feladatot teljes körűen ellátnák. Horváth Norman, a pécsi Kodály Zoltán Kollégium diákja viszont példamutatóan vezeti már 2 éve az intézményi diákönkormányzatot. Ezúton őt kérdeztük tapasztalatairól, meglátásairól.Enter heading here...

Hogyan tudnád jellemezni a magyarországi kollégiumokat általánosan?

Számtalan magyarországi kollégiumban jártam már, és a tapasztalatom az volt, hogy a diákélet sokszínű és változatos. A kollégiumok állapota teljesen kollégium függő szerintem. A legtöbb embernek vannak sztereotípiái a kollégiumokról, és nagyon sokan általánosítanak. Nálunk a diákság elég komplex és eklektikus. 

Mit gondolsz a kollégiumokban miért nem működnek sok esetben jól a diákönkormányzatok? Ezt hogyan lehetne orvosolni?

Sok esetben azt tapasztalom, hogy nincs egy ambiciózus vezető jelölt, aki összefogja és összetartja igazán jól az egységet. Az alap probléma szerintem a célmeghatározással van, hiszen nagyon sokan nem tűznek ki célt, és előfordul, hogy a DÖK csak formális, és szinte csak papíron működik. A diákok nem minden esetben veszik kellő komolysággal a Diákönkormányzatot. Ezt személyesen tapasztaltam, hogy nagyon sokan csak úgy vannak vele, hogy "á" DÖK már megint! Pedig a munkafolyamatba nem látnak bele, hogy egy-egy rendezvény mögött milyen sok munka van. 

Milyen programokat szoktatok szervezni, és milyeneket terveztek az elkövetkezendőkben?

Minden tanév elején kitűzünk célokat. Ezek általában a tehetséggondozás és a jótékonykodás vagy egymás segítése és a közösségépítés. A közösségen belül kisebb programokat szervezünk, ilyen a majális, a farsang, a Valentin napi szív küldés, a póker estek, a sportnapok és a kollégiumi hagyományaink ápolása. Városi szinten is szervezünk programokat a városi fiataloknak. Diákönkormányzatunk a vezetésem alatt olyan városi programokat szervezett, amiről még csak álmodni sem mertünk. Idén harmadik alkalommal rendeztük meg a Kodály Talent tehetségkutatónkat ami egy, a kollégiumok közötti tehetségkutató. Minden év karácsonya előtt Jótékonysági cipősdoboz akciót szervezünk. A felajánlott adományokat a Caritas szervezeten keresztül juttatjuk el a rászoruló családok részére. A 2019/20-as tanévben Jótékonysági koncertet szerveztünk a Pécsi Gyeremekklinika részére. Itt Pécs tehetséges diákjai kaptak teret, egy jó cél érdekében. Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy ezek diákrendezvények. 17-18 éves diákok szervezik meg ezeket a városszintű eseményeket, ami már önmagában elismerésre méltó és példaértékű.

kép forrása: Kodály Zoltán Kollégium Diákönkormányzat facebook oldala

Szerinted mennyire és milyen szinten szükséges együttműködni a nevelőtanárokkal?

Ahogy említettem programjainkat teljes mértékben magunk szervezzük. A Diákönkormányzatot segítő pedagógusok segítségével. A nevelőtanároknak véleményem szerint az érdekképviseletben van nagy szerepük. Amikor egy diák hozzánk fordul segítségért, abban az esetben mi felvesszük a kapcsolatot az illetékes nevelőtanárral/csoportvezetővel/vezetővel és megoldjuk az adott problémát, javaslatot kínálunk. Véleményem szerint minden a közös együttműködésen alapszik, nem lehet hosszú távon sikeres utat járni együttműködés nélkül.

Szerinted mi a legégetőbb probléma egy ma élő kollégista életében? Ezt hogyan lehetne orvosolni?

Mi, a Diákönkormányzat azért vagyunk, hogy a szürke hétköznapokat színesítsük. Valamilyen formában a kollégium a megszokott közegtől való elválást jelenti, így tapasztalatom szerint a kollégisták egyedül érzik magukat a problémáikkal. Én, felelős vezetőként, illetve magánemberként, próbálok a lehető legtöbbet diákok között lenni és meghallgatni őket, magánéleti tanácsokat adni, hiszen a lelki kiegyensúlyozottság a legfontosabb és mindenek elé helyezendő. Annyira sokrétű problémával küzdenek a diákok, itt értem az ebben a korban természetes szerelmi válságokat, családi problémákat, megfelelési "kötelezettség"-et. Azért mondom idézőjelben, mert a társadalomnak ez az elvárása. Hogy minden téren mindenki a legjobbat nyújtsa. Amibe egy idő után mindenki belefárad, és belátja hogy ennek az "elvárásnak" nem lehet megfelelni, és nem is kell.

Hogyan épül fel a DÖK?

Nálunk a DÖK elnöksége az elnökből és alelnökből áll, a DÖK vezetéséhez tartozik a DÖK titkár, a Rendezvényszervezői megbízott, a Sport és Mozgáskultúráért felelős vezető, illetve az Informatikai referens. Diákönkormányzatunk munkacsoportokban (bizottságokban) működik. 

Programjaitokat, hogyan, milyen módon finanszírozzátok?

Legtöbb programunkat, ilyen a Kodály Talent, a cipősdoboz akció, a Jótékonsági koncert próbáljuk a legminimálisabb összegből finanszírozni. Ebben esetenként a tankerület segítségét kérjük, de a Jótékonysági koncertünk például közel 0 forintból jött létre, amire külön büszke vagyok, és azt az elméletemet támasztja alá, hogy összefogás és közös együttműködés nélkül nincs eredmény. 

Milyen problémákkal kell szembenéznetek? 

Az aktivitással, az értekezleteken való megjelenéssel. Gondolom azok a Diákönkormányzati vezetők, akik most ezeket a sorokat olvassák bőszen bólogatnak. Ezen kívül szerintem különösebb leküzdhetetlen problémába nem ütközünk. Diákönkormányzati segítő pedagógusaink mindig segítenek, bármi gond adódna. Amit ezúton is köszönök.

Mik azok a dolgok, amiket helyi szinten mindenképpen meg szeretnél változtatni?

,Azt gondolom helyi szinten már nagyon sokat tudtam változtatni. Értem itt a kollégiumi közeget, amelyben teljes megújulás érezhető a diákönkormányzat részéről. A jövő tanév lesz a harmadik tanév a vezetésem alatt, és az induló pont, illetve ahol most tartunk ég és föld. Nagyon sok minden történt ezalatt a 2-2,5 év alatt. Szeretnék az intézmények Diákönkormányzataival együttműködni. Segíteni őket, fejleszteni egymást. Erre már lesz is egy kezdeményezésünk remélhetőleg minél előbb megvalósul. 

Mi a személyes motivációd?

2018-ban sikerült elérnem, hogy "időközi" választást tartsunk. Akkor úgy gondoltam, meg kell próbálnom. Ez volt a lehető legjobb döntés szerintem is, és nagyon sok diák szerint is. A munka vágy volt a motivációm. Az az elképesztő támogatás, amit én ott abban az időszakban és most ezektől a csodálatos diákoktól és emberektől kapok. Nagyon sok minden várt arra, hogy megrenováljuk az új DÖK vezetéssel. Szerintem ez teljes mértékben sikerült. Hogy mennyire volt nehéz ez az út? Nagyon! Rengeteg akadályt kellett leküzdeni, és az első dolog amit el szerettem volna érni, hogy azok az emberek, akik úgy gondolták, hogy rossz döntés volt, hogy a kollégium diákságának döntő %-a melletem voksolt meggyőzni az ellenkezőjéről. Ez többé kevésbé sikerült. Azt gondolom sikerült nekik bizonyítani. Motivál az a csapat akikkel együtt dolgozom, és saját magamat is motiválom ezzel. 

Fontosnak tartod a mentális egészség ápolását a kollégiumokban? 

Természetesen. Hiszen ez az alapja mindennek, a testi-lelki egyensúly. Szerintem a csapatépítés és egyéni fejlesztés sokat segít ebben. Vezető társaimmal próbálunk mindenkire figyelni, és azt gondolom mi vagyunk a kerete ennek diákságnak, akiknek sosem engedjük el a kezét, és egyben tartjuk őket, hiszen egyén nélkül nincs közösség és egyéni egyensúly nélkül nincs egyén.

Biztosított a kollégiumi pszichológus? Ha nem szükségesnek érzed? Ha igen miért, ha nem miért nem?

Igen,nálunk biztosított kollégiumi pszichológus. Teljes mértékben szükségesnek érzem, hiszen a diákok a saját problémáikkal, amit már fentebb is említettem, szakemberhez fordulhatnak segítségért, ami mégis másabb mint tőlünk egy bíztató szó vagy hogy meghallgatjuk őket. 

Hogyan biztosítjátok a diákok számára, hogy problémáikat el tudják mondani? 

A Diákönkormányzat vezetése fogadó időt jelöl meg minden tanév elején, és ezekben az időpontokban a Diákönkormányzat irodájában tudják a diákok megkeresni a problémáikkal vagy javaslataikkal a Diákönkormányzat vezetését. Ezen kívül létrehoztunk egy email címet ahol felvehetik velünk a kapcsolatot, de félévente kérdőíveket juttatunk el hozzájuk, negyedévente pedig nyílt Diák közgyűlést tartunk. Azt gondolom, a lehető legjobban próbáljuk bővíteni ezeknek a személyes megkereséseknek a lehetőségét, de a fent leírtak is sok lehetőséget nyújtanak a diákoknak a Diákönkormányzattal való kapcsolatfelvételre.

Milyen rendszerességgel egyeztettek a kollégium vezetőjével? Történik e egyáltalán ilyen?

,Az intézményvezetővel és a helyettesekkel is mondhatom hogy napi kapcsolatban álltunk addig, amíg nem kezdődött el márciusban a digitális munkarend. Persze most is folyamatosan tartjuk a kapcsolatot. Azt gondolom segítjük egymás munkáját, és előre visszük egymást, ami egy fantasztikus folyamat. Bármilyen kérdéses ügyben fordulhatunk hozzájuk. 

Működtök-e együtt más kollégiumok Diákönkormányzataival?

Igen, öt pécsi kollégiummal karöltve szervezzük meg például a Kodály Talent tehetségkutatót, és azon dolgozunk, hogy ez a kapcsolati kör egyre bővüljön és bővüljön. 

Mit üzennél azoknak a kollégiumi Diákönkormányzatoknak akik kevésbé aktívak?

A Diákönkormányzatoknak feladata van. A feladatainkat pedig a tőlünk telhető legjobban kell ellátni. Azért választottak meg minket, hogy mi képviseljük a többi diák érdekét. Nekünk, diákönkormányzati vezetőknek és tagoknak kell összefogni, hogy maradandót és hasznosat tudjunk alkotni az elkövetkezendő időkben. A Diákönkormányzati vezetők egy egység összefogásáért vannak, amit vezetni kell. Segítsünk egymásnak, és vállaljuk a ránk bízott feladatokat, hiszen így sokkal előrébb fogunk jutni. 

 Azt hiszem a pécsi kollégiumi diákok munkája példaértékű minden olyan diákönkormányzat előtt. akik eddig nem vették elég komolyan ezt a felelősséget. Felmerülő kérdéseiteket bátran tegyétek fel nekik és merjetek tanácsot kérni tőlük. Végezetül egy motivációs idézettel zárnám interjúnkat: "Ha fejlődni akarunk az életben, meg kell értenünk, mi a különbség "jó" és "jobb" között." Paulo Coelho


Amerika jövője a legfelsőbb bíróság kezében?
Születésnapi kalandtúra az Amigos a Gyerekekért Al...

Kapcsolódó hozzászólások

 

Hozzászólások

Még nincs ilyen. Legyél te az első hozzászóló.
Already Registered? Login Here
Vendég
2020. október 30. péntek