7 perc olvasási idő (1398 szó)

Mi nem akarjuk megmondani senkinek, hogy miként gondolkodjanak, vagy hogy milyen irányból lássák a dolgokat – interjú Barbarics Andrással, a 74nullanulla főszerkesztőjével

5 éve jöttek létre, mára pedig Kaposvár vezető hírportáljává nőtték ki magukat. A Civil Körkép rovatunk legújabb vendége a 74nullnulla online magazint kiadó 74nullanulla.hu Alapítvány. Barbarics András főszerkesztővel jártunk körbe olyan kérdéseket, mint hogy mi is kell egy ilyen sikeres kezdeményezéshez, hogy hogyan lehet függetlennek maradni helyi szinten. Vagy éppen, hogy milyen a fiatalok médiafogyasztás, és, hogy mennyire van nekünk, magyaroknak tudatos hírfogyasztói kultúránk? 

Mikor és milyen céllal jött létre a 74nullanulla?

Maga az oldal egy 5 éves történet, és úgymond egy akkoriban jól működő weboldal tovább gondolása volt. Akkoriban az estevan.hu oldal főként bulifotók készítéséből és megosztásából állt a környéken, de mindez csak a hétvégéken hozott látogatottságot. Ekkor jött az ötlet, hogy mi lenne, ha lenne írott tartalom is, ám ehhez már egy teljesen új platformra volt szükség, ekkor jött a 74nullanulla ötlete. Eleinte csak kíváncsiak voltunk arra, mire juthat egy ilyen platform, ám idővel, mikor már láttuk, hogy ez milyen jól működik, mennyien kedvelik azt az irányvonalat, amit mi kijelöltünk, egyre komolyabban kezdtünk vele foglalkozni. Így már a céljaink között a hiteles, gyors tájékoztatás és szórakoztatás volt a legfőbb, de természetesen elkezdtünk már kacérkodni azzal a gondolattal is, hogy ha ez Kaposváron ilyen jól működött, talán az ország más pontjaiban is meg lehetne próbálni hasonlókat.

5 év alatt magatok mögé utasítottak minden más helyi médiumot. Minek köszönhető ez folyamatosan növekvő olvasóközönség?

Kifejezetten egy dolgot nem is tudnék most kiemelni, több tényezőnek kellett jól működnie a 74nullanulla esetében, hogy 4 év után erre a szintre érhessünk. Azért azt tudni kell, hogy a városban tevékenykedik rajtunk kívül további 4-5 hírportál, közülük három mögött igen komoly infrastruktúra és munkaerő áll, ezért is megtisztelő az a figyelem, amellyel ránk irányul a város lakói részéről. Én úgy érzem, hogy az olvasóink tudtak azonosulni azzal, amit mi képviselünk. Mi nem akarjuk megmondani senkinek, hogy miként gondolkodjanak, vagy hogy milyen irányból lássák a dolgokat, a mi célunk tényleg az, hogy tényeket, hiteles információkat osszunk meg a lehető leggyorsabban, legyen az pozitív vagy negatív, ezek után pedig a komment szekcióban a látogatóink tudják majd összeereszteni egymással a nézeteiket. Mi ki merjük csapni a biztosítékot is, olyan témákba belenyúlni, amelyekkel más nem szívesen foglalkozik, vagy inkább próbálja elhallgatni. Emellett persze nagyon jó csapat dolgozik nálunk, az érdeklődési kör mindenkinél más és más, így olyan széles platformon mozognak a gyártott híreink, hogy tényleg mindenki talál magának érdekességeket az oldalon. Fiatal csapatként pedig nagyon jól bántunk a kezdetekkor a közösségi felületekkel, amely mára már azért mindenkinek megy, de szerintem az első években ez még nagy előnyünk lehetett, amiből sikerült is fölényt kovácsolnunk.

Gyakran jelennek meg kisebb helyi fesztiválokon, népszerűsíteni a kézműves alkotásokat. Kép forrása: 74nullanulla.hu

Mit tartasz az elmúlt 5 évből a legnagyobb sikernek a 74nullanulla életéből?

Igazán nem tudnék és nem is szeretnék kiemelni semmit. Nálunk annyi minden történt az elmúlt öt évben, hogy szinte lehetetlen egy dologra azt mondani, hogy ez a legnagyobb sikerünk. Sikerként könyveljük el minden évben, hogy segítünk karácsonykor a rászorulóknak, az elmúlt 5 évben közel 20 családnak, óvodáknak, anyaotthonoknak gyűjtöttünk már több min 5 millió forintot, így könnyebbé téve az életüket. Rengeteg olyan cikkünk volt, amelynek hatására megváltozott, jobb lett a városban az élet, vagy felfigyeltek az emberek olyan akciókra, amelyekkel segíthettek rászorulóknak vagy kétségbeesett embereknek. Többször jelentek meg cikkeink az országos sajtóban, hívtuk fel a város vagy a rendőrség figyelmét hibákra, veszélyhelyzetekre, így azt kell mondanom, hogy minden tevékenységünk, mely a közösségünk érdekeit szolgálta sikerként könyvelem el.

Mit gondolsz a mai fiatalok hírfogyasztásáról? Mennyire lehet elérni őket egy online magazinnal?

Talán, ha egyetlen szóval kellene jellemeznem azt mondanám, hogy rendkívül gyors. Annyira felgyorsult körülöttük a világ, hogy semmiről nem akarnak lemaradni, mindent elsőként akarnak tudni, és ezért rendkívüli sebességgel fogyasztják a híreket. Ha nem olyan az anyag, legyen az cikk vagy videó, ami leköti őket néhány percnél tovább akkor máris lépnek tovább. Nehéz fenntartani a figyelmüket néhány másodpercnél tovább, de ez nem csak a hírfogyasztásban, de a közösségi médiák használatában is meglátszik. Immár néhány másodperces videókból fogyasztanak el, a Tik-Toknak és az Instagramnak hála, naponta több százat, de amelyek már több, mint egy-két percesek, neki se fognak. Viszont, ha az ember jól építi fel a cikkeket, pörgősebbé alakítja a videókat, meg lehet még őket fogni, így nem gondolnám, hogy lehetetlen lenne a fiatalokat informálni, inkább csak nehezebb. Előítélet manapság, hogy a fiatalokat nem érdekli semmi, szerintem ez nem igaz, érdekli őket mi történik a világban, csak nem azok a témák, amelyek az idősebb korosztályokat. Szerintem mi is ezzel fogtuk meg a fiatalokat, vannak nálunk olyan tartalmak, amelyek kifejezetten számukra íródtak, és ha már az oldalunkon van, átlép néhány olyan hírre is, amely őt is érinti, de lehet, hogy annyira nem érdekli.

Fiatalokon túllépve, általánosságban mi mondható el szerinted a magyar emberek médiafogyasztásáról? Mennyire tudatosak?

A közösségi oldalak ilyen szintű elterjedésének hála már pontosan látszik, hogy milyen szinten tudatos, vagy épp csak felszínes a médiafogyasztás hazánkban. Naponta több órát kell átfésülnöm egyes cikkeink alatt a kommentszekciót, hogy kiszűrjem a káros beszólásokat, de látni köztük, hogy ki az, aki csak a címet olvassa el, és ki az, aki már jobban belemélyed egy-egy témába. Az előítélet, mely társadalmunkra sajnos mindmáig jellemző, ugyanúgy jelentkezik a médiafogyasztásban is. Első kép, cím, vagy mondat után ítélkező emberekből rengeteg van, akik természetesen azonnal ki is fejtik a véleményüket, azonnal lehúzva több ember munkáját és termékét teljesen érdemtelenül. Az első impulzusokra már reagálnak, ítélkeznek, amely szerintem nem járható út a médiafogyasztás során főleg úgy, hogy manapság már a kirívó, nagyotmondó és hangos nem mindig az igazat vallja, inkább csak a figyelemre vágyik. Ezért terjednek hihetetlen ütemben a fakenews-ok, lesznek celebek egyszerű, bunkó vagy csak hangos emberekből. Nem az értékek és a mondanivaló számít, sokkal inkább az, hogy honnan és milyen hangosan érkezik.

Karácsonyi adománygyűjtő akciójuk során tavaly a Jutai úti óvoda gyermekein segítettek. Kép forrása: 74nullanulla.hu

Sok helyen hallani, hogy a helyi sajtótermékekkel az a baj, hogy egyik vagy másik politikai tömörülést szolgálják ki. Ti hogyan tudjátok kikerülni ezt?

Ez talán a legnagyobb baj jelenleg a helyi médiákkal. Egy kisebb szerkesztőséget nagyon nehéz fenntartani anélkül, hogy az önkormányzatok ne szállnának bele a költségvetésbe. Ez pedig még működhetne is, viszont manapság sem becsülik le a sajtó erejét, így beleszólást akarnak híreikbe, ezáltal megszabva a szemléletet, saját hangnembe irányba terelve a sajtóterméket. Nekünk szerencsénk volt, az anyacégünk érdeke ezt nem kívánta, mindössze azt akarták, hogy a saját hangunkat hallassuk, befolyás nélkül. Hittek bennünk, mi pedig meg is valósítottuk ezt. Láthatóan a kaposvári közönség ki volt már éhezve egy elfogulatlan sajtótermékre, ezért is lett nagy sikerünk elég gyorsan. Az évek alatt rengeteg helyi vállalkozással alakítottunk ki jó kapcsolatot, hiszen az elmúlt évek során egyre hangsúlyosabbá vált a közösségi felületeken való megjelenés, melyhez mi segítséget tudtunk nyújtani. Úgy alakítottuk ki szolgáltatásainkat, hogy azok az online megjelenést – legyen az Facebook, Instagram, Youtube, weblapok, bannerek stb. – teljes mértékben lefedje. 

​​,,Annyi ügyfelünk van már jelenleg, ami fenn tudja tartani a teljes szerkesztőséget, így önfenntartóként pedig nem kerülhet veszélybe függetlenségünk."
Mindig felhívják a figyelmet a karitatív tevékenységekre, így a véradás és plazmaadás fontosságára is. Forrás: 74nullanulla.hu

Még egy kérdésig visszakanyarodva a 74nullanulla-hoz, mik a jövőbeni tervek, akár rövid, akár hosszútávon?

Terveink vannak, de az első mindig az lesz, hogy szeretnénk továbbra is hitelesen, első kézből tájékoztatni olvasóinkat, legyen az Kaposvár vagy most már Veszprém. Utóbbi városban is szeretnénk olyan sikereket elérni, mint Kaposváron, rengeteg tehetséges fiatalt rejt magában a város, akiket szeretnénk megismerni akár foglalkoztatni is, megmutatni nekik, hogy másképp is lehet csinálni egy helyi médiát. Hosszútávon pedig annyit tudok mondani, hogy amíg internet van, addig a mi online oldalaink is futni fognak. Ezeket pedig szeretném minél előrébb látni helyi és országos szinten is az oldalak között és ki tudja, lehet, hogy nem csak ez a két város kerül fel a táblánkra hiszen, ha Veszprémben is működik az a struktúra, amit Kaposváron képviselünk, akkor már megvan a visszacsatolás, hogy ez bizony az országban bárhol működne. És akkor miért állnánk meg itt?


Ha az olvasóink között lenne olyan kaposvári, aki nem ismerné a 74nullanulla-t, akkor most irány a weboldaluk, és ne felejtsétek el követni őket facebbokon és instagramon se. Akik pedig nem odavalósiak, nekik is érdemes egy kattintás erejéig szétnézni ott, vagy a kistesón, a 82nullanulla-n, hogy milyen Kaposváron és Veszprémben a helyi független média. 


kiemelt kép forrása: 74nullanulla.hu

Mit nézzünk otthon a veszélyhelyzet alatt?
SOLIDARITY:ON – AZ ÖNKÉNTESSÉG MENŐ!

Kapcsolódó hozzászólások

 

Hozzászólások

Még nincs ilyen. Legyél te az első hozzászóló.
Already Registered? Login Here
Vendég
2020. november 25. szerda