3 perc olvasási idő (629 szó)

Jókor, jó helyen? - a Budapest Pride Önkormányzati Választási Kampányáról

Egy sajtóközleményben jelentette be a Budapest Pride, hogy több civil szervezettel együttműködve választási kampányt indítanak, melynek célja, hogy minél többen vegyenek részt az október 13-i önkormányzati választásokon.

A Budapest Pride mellett részt vesz az akcióban a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ), a Civil Kollégium Alapítvány (CKA), a Humen Magazin és a Magyar LMBTQ Szövetség. A kampány több részből tevődik össze. Egyrészt a szavazás gyakorlati tudnivalóiról, a jogszerűtlen kampányról és a választások jelentőségéről tájékoztató anyagokat készítenek a választópolgárok számára. Másrészt Elindítják a #szivárványváros kampányt, melyben arra buzdítják a választókat, hogy minél többen írják meg a véleményüket arról, mit jelent számukra egy szivárványváros ötlete, és mik azok a dolgok, amik jelenleg hiányoznak a városból, ahol élnek.

Ebbe beletartozhat az LMBTQ történelem és kultúra reprezentációja, az LMBTQ emberek biztonsága és egészsége vagy a politikusok aktív részvétele az LMBTQ eseményeken, de az akadálymentes tömegközlekedés, a kulturális sokszínűség, az autómentes közlekedés támogatása, lakhatási támogatás, kórházak fejlesztése, zöldterületek növelése, szabadabb oktatás, szabadstrandok, több közvécé, és a műemlékvédelem is, bármilyen változás, amitől egy város szivárványváros lesz. Ez pedig kiegészül mindazzal, hogy a Magyar LMBTQ Szövetség 10 pontból álló követelést fogalmazott meg a főpolgármester-jelöltek felé, amelyre szeptember 24-ig van lehetőségük reagálni. Ezek között olyan követelésekkel találkozhatunk, mint például: „Érzékenyítő programok és szakmai továbbképzések az önkormányzati fenntartású szociális, egészségügyi, oktatási és kulturális intézmények dolgozóinak" vagy „A helyi kulturális és közösségi terek megnyitása az LMBTQI témájú rendezvények, közösségi találkozók számára".

Itthon leginkább az országgyűlési választások menetét ismerik az emberek, hiszen az mozgatja meg leginkább a politikát, azonban azt sem szabad elfelejteni, hogy az önkormányzati választásoknak is óriási jelentősége van helyi szinten. A választói magatartást vizsgálva azonban azt olvashatjuk, hogy az önkormányzati választások iránti érdeklődés jóval alacsonyabb, mint például az országgyűlésié. Így kétségkívül egy olyan figyelemfelhívó és tájékoztató kampány, amely a választási rendszer működésére és szabályaira kívánja felhívni a választópolgárok figyelmét, valamint buzdítja őket arra, hogy vegyenek részt rajta az minden téren haszonnal jár. Ezen a téren is összeszedtek a szervezők több olyan pontot, amely a kampány sikeréhez vezethet, például, hogy mindennemű választási jogsértést és tisztességtelen kampányt jelentsünk, vagy hogy jelentkezzünk szavazatszámlálónak a választások tisztaságának megőrzése végett.

A #szivárványváros kampány azonban már más kérdéseket vet fel. Mint például, hogy a jelenlegi önkormányzati választások kampányában mennyire tud előtérbe helyeződni ez a téma, hiszen elsősorban az érzékelhető, hogy az elkövetkezendő időszak legfőbb kérdése és tematizáló ereje a pártok együttműködése és az egymással szembeni értékrendbeli különbségek lesznek. Ezek közé pedig kevésbé tud betagozódni a szivárványváros gondolata, hiszen ennél jóval kevésbé megosztóbb helyi kérdések sem kapnak mindig szerepet egy önkormányzati kampány során. Mindenesetre kíváncsi vagyok, hogy lesz-e olyan főpolgármester-jelölt, aki a kampány hajrájában előhúzza ezt az ügyet és reagál a 10 pontra. De ha már megosztottság… az is kérdés, hogy a magyar társadalomban milyen reakciót vált ki egy ilyen akció. A kontraproduktivitást jól láthattuk a Coca Cola nyári „Love is Love" kampányában, amely óriási felháborodást váltott ki a társadalom egy részéből. Ilyen téren tehát lehetnek aggályaink azzal kapcsolatban, hogy egy amúgy is parázs hangulatú kampány közepében milyen érzelmi hatást fog előhozni a szervezetek akciója, annak ellenére, hogy a XXI. században igen is lenne helye ilyen témájú követeléseknek.

Mindent egybe véve fontos témát karoltak fel a fentebb említett civilek. A következő hetekben pedig valószínűleg meg kapjuk a válaszokat azokra a kérdéseket, hogy mennyire is tud betörni a közbeszédbe a #szivarvanyvaros ötlete és hogy milyen társadalmi lecsapódást vált ki a szavazók körében. Én mindenesetre bízom benne, hogy a hatalmi pozícionálások mellett teret kap ez a téma is. Az azonban mindenféleképpen hangsúlyos elem, hogy a választáson való részvétel egy tudatos demokratikus lehetőség, amellyel mindenkinek élnie kell. A kampány további részletei itt érhetők el.

Szerző: Szalóki Viktor


CSATLAKOZZ!
Ismerhetem a világodat? És téged is? - TIA a V4 Fu...

Kapcsolódó hozzászólások

 

Hozzászólások

Még nincs ilyen. Legyél te az első hozzászóló.
Already Registered? Login Here
Vendég
2020. április 03. péntek