3 perc olvasási idő (523 szó)

TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÁSSAL A KISZOLGÁLTATOTTSÁG ELLEN

Az elmúlt hetek történései világszerte emberek millióit hozták nehéz helyzetbe. Az eddig viszonylag biztosnak hitt egzisztenciával rendelkező tömegek munkahelyeinek hirtelen megszűnése egyik napról a másikra sodort bizonytalanságba számos alsó-középosztályba tartozót, és még kilátástalanabb szituációt teremtett a már eleve szegénységben élők számára. Az emberek mellett és velük szoros összefüggésben azonban vállalkozások sokasága is rendkívüli kihívásokkal találta szemben magát váratlanul. Sokan mégis tőlük várják most – ha csak részben is – a bajbajutottak támogatását és a probléma megoldását.Enter heading here...

A nagyvállalatok túlnyomó többsége mindinkább hangsúlyozza a társadalmi felelősségvállalás fontosságát. Olyan célkitűzések összefoglalására használt fogalom ez, melyek nem csupán kisebb vagy nagyobb, alkalmi pénzadományokat jelentenek, hanem a vállalat és munkatársainak aktív bevonódását eredményezi a szervezet működésének szempontjából fontos területeken. A társadalom életének javítására, vagy a természeti környezet megóvására irányuló kezdeményezések megjelenhetnek szervezett módon önkéntes munkát végző munkatársak, vagy akár hosszútávú, szervezetek közötti együttműködések formájában is.

Bár a társadalmi felelősségvállalás (angolul Corporate Social Responsibility, röviden CSR) kritikusai gyakran csak marketingeszközként tekintenek rá, ami eltereli a fogyasztók és szabályozók figyelmét a nagyvállalatok káros tevékenységéről, számos ellenpélda létezik, melyek esetében az adott vállalatok törvényi kötelezettségeiken felül, akár rövid távú profiteredményeik jelentős romlása árán is hajlandók felelős lépéseket meghozni környezetük megóvása érdekében. Kutatások alapján az emberek csak akkor hisznek valóban a vállalatok vallott értékeiben és követett célkitűzéseiben, ha azok érdekében képesek lemondani előnyeikről és hajlandók áldozatokat hozni. Gazdasági konjunktúra idején nem jelent komoly áldozatot valamely társadalmi kezdeményezés támogatása, de a napjainkat is meghatározó recesszió olyan próba elé állítja a vállalatokat, mely választóvonal lehet megítélésük és jövőbeli sikerességük szempontjából.

A befektetők és hitelezők oldaláról érkező nyomásgyakorlás miatt általánosan tapasztalható kiadáscsökkentési törekvések könnyen vezethetnek elbocsájtásokhoz, vállalatok azonban sokkal inkább képesek átvészelni bevételeik ideiglenes kiesését, mint az átlagos munkavállalók. Könnyebben halasztják el vagy strukturálják át kiadásaikat, és plusz forrásokhoz is egyszerűbben jutnak, ráadásul kedvezőbb feltételek mellett, mint az egyszerű emberek. Leépítések helyett a bérek további fizetése, ha nem is teljes egészében, de legalább valamilyen csökkentett mértékben, vagy akár munkáltatói hitelezés formájában bevezetett előleg nyújtása is elképzelhető segítségnyújtásként, a hirtelen munka nélkül maradtak kiszolgáltatott helyzetükben ugyanis legfeljebb csak rendkívül előnytelen hitellehetőségekkel rendelkeznek.

Azok a vállalatok, melyek ebben a mindenki számára megterhelő időszakban a túléléshez szükséges erőforrásokon felül tartalékokkal rendelkeznek, kisebb, rövidtávú áldozatok árán jelentős előnyre tehetnek szert hosszútávon. Az alkalmazottak megtartása esetén a körülmények rendeződését követően nem lesz szükség a sok időt, energiát és pénzt felemésztő munkaerő-keresésre, vagyis rövidtávú, kiszámítható kiadások által megelőzhetővé válnak egyes jövőben fellépő, bizonytalan mértékű és gyakoriságú költségek. Megerősödhet a munkavállalók foglalkoztatott iránti hűsége és elkötelezettsége, ami hozzájárul az egyre növekvő munkaerő-fluktuáció komoly problémájának megoldásához, de a szociálisan aktív vállalatok jó hírneve a fogyasztók mindennapi döntéseire is tartósan meghatározó befolyással lehet. 

Az emberek, különösképpen a munkavállalók nem felejtik el a környezetükben tevékeny vállalatok cselekedeteit, és számos formában viszonozhatják azokat. A társadalmi felelősségvállalás egyrészről sok esetben életmentő lehet a kedvezményezetteknek, másrészről hosszútávú előnyöket jelenthet a vállalatok számára is. A közvetlen érintetteken kívül azonban a társadalom egésze számára is kedvező hatással lehet a vállalatok aktív szociális szerepvállalása, hiszen az hozzájárul az emberek és különböző szervezetek széles körének kiszámíthatóbb működéséhez, ami alapvető feltétele egy biztos lábakon álló, egészséges társadalmi rendszernek.


(kiemelt kép forrása: teambuildingincentive.com)


Magyar siker az idei World Press Photo-n
Civil-Szótár I. rész

Kapcsolódó hozzászólások

 

Hozzászólások

Még nincs ilyen. Legyél te az első hozzászóló.
Already Registered? Login Here
Vendég
2020. május 28. csütörtök