Diákönkormányzati gyorstalpaló I. - Diákönkormányzatok szerepe
Több, mint négy éve veszek aktívan részt a diákönkormányzat és az ifjúságpolitika világában. Ez idő alatt megismertem az iskolai, városi, megyei és országos szervezetek felépítését is.
A munkásságom alatt különféle problémákba futottam bele, többek között abba, hogy a diákönkormányzati tagok nem kapnak megfelelő képzést. Remélem ez a cikksorozat segítséget nyújt ennek orvoslására.
A célom, hogy a tapasztalataim alapján egy kis gyorstalpalót adjak a diákönkormányzatok szerepéről, ennek hatékony kihasználásáról.
Az első és legfontosabb, hogy kapcsolatokat építsen egy diáktanács, melyeket a későbbiekben a diákok javára fordíthat. Ez a gyökere mindennek.
Az érdekérvényesítés és az érdekvédelem alapja is a döntéshozókkal való folyamatos kapcsolattartás és kommunikáció. Fontos, hogy fórumot kapjanak a diákok véleményei, észrevételei és problémái. Erre szerintem a legalkalmasabbak a rendszeres időközönként tartott közgyűlések, ahol lehetőséget kapnak a diákok a felszólalásra. Hasznos, ha ezekre az alkalmakra meghívtok döntéshozókat, illetve szakembereket. A legjobb toborzási módszer, ha közvetlen és nem közvetetten mutatjátok meg a diákoknak, hogy képviselve vannak.
Az előbb említett alkalmakkal már el is indítottátok a diákönkormányzatok újabb fontos feladatkörét, a közösségépítést és fejlesztést. Ajánlom, hogy egy-egy ilyen találkozót egybe kössetek akár egy képzéssel vagy más programmal. Ezáltal újabb lehetőséget biztosítva magatok számára a toborzásra.
A rendezvényszervezés azért fontos, mert a diákoknak fenn kell tartani az érdeklődését. A legalkalmasabb programok azok, amik a legszélesebben fedik le az érdekeltségi köröket, sok fiatalt szólítanak meg.
Úgy gondolom, hogy meg kell tartania a diáktanácsoknak az egyensúlyt a rendezvényszervezés és az érdekképviselet között. Tapasztalataim alapján általában sajnos a rendezvényszervezés felé billen a mérleg nyelve.
A társadalmi felelősségvállalásnak is helyet kell adni a megfelelő formában. Az önkéntes lehetőségek biztosítása is egy jó példa erre. Az iskolai közösségiszolgálat elősegíti a társadalmi szerepvállalást, de valamilyen szinten bélyeget is tesz rá azáltal, hogy kötelező. Jó motiválóerő tud lenni a közösség, amit egy diákönkormányzat nyújtani tud.