2 perc olvasási idő (476 szó)

Az online reklámozás, és annak elejtett áldozatai 1. rész

A koronavírus által hozott lehetőségek még inkább közelebb hoztak minket az online térhez, ezzel együtt az online hirdetések világához is. Legtöbben csak idegesítő, zavaró tényezőként tekintünk a reklámokra, amik algoritmusai mindenhová követnek minket. Addig követnek, míg el nem érik céljukat. Azaz, ameddig meg nem vásároljuk azt a pulóvert, vagy azt a telefont, amire már régóta vágyunk. Azonban, ezek a hatások nem csupán vásárláskor érnek minket. Minden döntésünkre komoly hatásokkal bírnak, amelyeknek pontatlansága vagy direkt elhallgatása társadalmi katasztrófát szülhet.

Mik azok az algoritmusok tulajdonképpen?

Az algoritmus egy kód, amelynek az a feladata, hogy online adatokat gyűjtsön és, ezáltal feladatokat tudjon elvégezni. Online platformok és óriás vállalatok előszeretettel alkalmazzák az algoritmusokat. Ezen kódok segítéségével képesek meggyőzni a jövőbeli vásárlókat, a hozzájuk illő termékről. Az algoritmusok adatokat gyűjtenek mindenkiről. A böngésző listáktól elkezdve az utolsó lájkig minden közösségi rezdülésünkkel tisztában vannak. Ezen adatok bírtokában választják ki, hogy milyen reklámokkal bombázzanak minket. Tehát az online reklámok meggyőzés technikája a személy központúságban rejlik. Például 10 oldal lájkolása a Facebookon jobb leírást ad rólunk, mint amennyit szaktársaink, vagy munkatársaink tudnak rólunk. 150 lájk után már a Facebook jobban ismer minket, mint saját családunk.

Hogyan lesz ebből profit?

Az online platformok legfőbb bevételi forrása az idő. Minél több időt töltünk az online térben annál valószínűbb, hogy újra és újra találkozunk ugyanazokkal reklámokkal, amelyek vásárlásra buzdítanak. Tehát, nincsen ingyen ebéd. A közösségi média látszólag ingyenes, azonban nem pénzben fizetünk, hanem idővel. Sok esetben már nem csak vásárlók vagyunk, hanem mi magunk vagyunk a termék.

Milyen hatásai vannak az online reklámoknak?

A reklámok gyakorlatilag úgy működnek, akár a pszichológiai tesztek. A különbség, hogy a kitöltőjét erről sosem tájékoztatják. A közösségi platformok, és applikációk mindent elénk tárnak kenyeret és cirkuszt is. Az egyik legérdekesebb befolyásoló jelenség az online hírekben jelenik meg. A hírek fontos szerepet játszanak a társadalom életében minél meglepőbb, sokkolóbb valami, annál inkább terjed. Így, mondhatjuk úgy is, hogy a hírek önmagukat tápláló reklámok, hiszen egy azonos értékekkel és érdeklődéssel bíró csoporton megy keresztül. A hírgyártás azonban katasztrófa túrizmussá vált az elmúlt időszakban. Megjelentek a fake-news médiumok és a post-truth korszak. Az igazság már alulértékelt. A jelenségről és ennek okairól itt olvashattok.

Az online reklámok sikerességét mi sem bizonyítja jobban, mint a botrányoktól híres 2016-os elnökválasztás. A választás előtti időszakban a Twitteren indult el egy dezinformációs forradalom, amely azt eredményezte, hogy az álhírek több emberhez jutottak el, mint a valósak. Tehát, azok az amerikai polgárok, akik 2016-ban elmentek szavazni, és hozzájutottak a dezinformációkhoz, politikai manipuláció áldozatai lettek.

Az online reklámok tehát nem csak, mint vásárló veszélyesek ránk, hanem mint állampolgári jogokkal rendelkező egyén. Tudatában kell lennünk annak, hogy minden egyes információt, amelyet megosztunk magunkról, amit telefonunkon tárolunk, amire rákeresünk, minden információ bizonyos személyek számára elérhető. Fontos, hogy amennyire tudjuk, ne engedjük, hogy visszaéljenek adatainkkal. Minden lehetséges módon védjük saját privátszféránkat, ha még létezik ilyen. 


Hogyan lett egy álomból egy fiatalokért tevékenyke...
Tekerj el a vírus elől - a Bubiban rejlő kiaknázat...
 

Hozzászólások

Még nincs ilyen. Legyél te az első hozzászóló.
Already Registered? Login Here
Vendég
2020. augusztus 07. péntek