Hogy mondj többet ezer szónál?
Képzeld magad elé a képet: egy minimalista stílusú, modern belvárosi lakás, fehér falak, nagy belmagasság, hatalmas ablakából rálátni a városra. Középen bolyhos szőnyeg, fekete dohányzóasztal rajta kávésbögrékkel, egy fehér kanapé és egy sötét fotel. Négy fiatal beszélget a szobában: egy szőke lány a párkányon ül, egy barna hajú a szőnyegen, a telefonján keres valamit. Az egyik fiú a kanapéról figyeli, a másik a fotelben helyezkedett el. A lakás szobanövényekkel, egy díszpárnával és egy falra írt idézettel dekorált.
És most vess egy pillantást erre a képre.
A szöveg és a kép ugyanazt a jelenetet festették le, ez utóbbit mégis egy tizedmásodperc alatt feldolgozta agyad, míg a mondatok végigolvasása jóval több időbe telt. Egyértelmű, hogy a vizuális információkat gyorsabban értelmezzük, és nagyobb hatással is vannak ránk. Ezt az emberi tulajdonságot képzőművészek, reklámok sokasága használja ki – az aktivizmus gyakorlása során is érdemes figyelembe vennünk.
Ha például szervezünk egy eseményt, legyen az demonstráció, önkéntesség vagy workshop, szükségünk van ezt hirdető plakátokra, amiket akár kinyomtatva kiragasztunk, akár csak az interneten osztunk meg. Ha pedig demonstráción veszünk részt, arra transzparensek alkotásával is felkészülhetünk. Egy-egy jól sikerült plakát olyanok figyelmét is megragadhatja, akiket alapvetően hidegen hagyna ügyünk. Nem véletlen, hogy annyi válogatást találunk az interneten a legjobban sikerült, leghumorosabb vagy legjogosabb kérdéseket felvető transzparensekből.
Ezeket végignézve azt tapasztaljuk, hogy általában nem szövegként funkcionálnak; még ha vannak is rajta szavak, inkább képként akarják megragadni a figyelmed. Ezért egy rövid, ütős jelmondat kiválasztása csak a plakátgyártás első fázisa. Érdemes alaposan átgondolnunk a kompozíciót, méreteket és színeket. Sokat számít az adott téma szimbólumává vált képek, színek használata: ezeket a jelképeket nem véletlenül vonják be a mozgalmakba. Egy jó plakát nem csak elgondolkodtató, de könnyen értelmezhető is, így nem érdemes túlzsúfolnunk: gondoljuk át a mondanivalónkat, és fejezzük ki a lehető legegyszerűbben!
Számolnunk kell azzal, hogy az emberek szívesen fotózzák le elkészült transzparensünket, sok szlogen pedig épp így válik híressé. Mindennek megtervezése igazi grafikusi projektté válhat – a téma iránt érdeklődőnek például a Közélet Iskolája hirdetett nemrég molinókészítő workshopot.
Láthatjuk tehát, hogy rengeteg ötlettel használhatjuk ki a vizuális kommunikáció szerepét az aktivizmusban. Legyen akár figyelemfelhívó plakát, kisfilm, vlog, fotósorozat, rajz, képzőművészeti alkotás, ezek a projektek nagyban hozzájárulnak a társadalmi tudatosságra neveléshez. Használjuk ki bátran a kreativitásunkat, és állítsuk az elkészített képeinket jó ügy érdekébe!
Képek forrása: pexels.com