Mit csináljak, hogy megértselek? - Gyere, játsszunk egyet!
Június 15-én a Bálint házban rendezte meg a Tudatos Ifjúságért Alapítvány és az EJHA – Emberi Jogi Nevelők Hálózata, a Játékosan az emberi jogokért elnevezésű szakmai napot és konferenciát.
Az utóbbi években előtérbe kerültek a társasjátékok, baráti társaságokban megjelentek a Ki nevet a végén és az Activityn kívül komolyabb agymunkát igénylő játékok is, amelyeket már nem csak a kockáknak titulált fiatalok játszanak.
A rendezvény programja lépcsőzetesen egymásra épült, amely elősegítette a könnyebb megértést a résztvevő laikusok számára is. A köszöntőt Kaszás András (TIA) és Nyirati András (EJHA) tartotta, ezt követően a plenáris előadások következtek.
A társasjáték fejlesztés lépéseiről Tuska Miklós játékfejlesztő, játékmester és a Gémklub játékkiadó képviselője beszélt. Érdekes volt hallani, mennyi munka, elengedés és tesztelés áll a társasjáték mögött, amelyet mi leemelünk a polcról. A Gémklub várja az új ötleteket és szakmai segítséget is tud nyújtani a fejlesztőknek.
A második előadó Lencse Máté volt, aki játékfejlesztő és a Toldi Tanoda szakmai vezetője, valamint az Igazgyöngy Alapítványt is képviselte a programon. Máté a társasjátékokat gyerekek neveléséhez használja, és fejleszti ez által a kis tanulók készségeit. Három konkrét játékot is mutatott, bevonva a résztvevőket is a játék által elérhető nevelési módszer megértésébe.
A harmadik részben Nyirati András az Emberi Jogi Nevelők Hálózatának játékgyűjteményét ismertette meg, amelyek bárkinek elérhetőek leírásokkal a weboldalukon keresztül.
Az ebédidőben a Módszerek utcáján a gamifikációval foglalkozó aktív civil szervezetek mutatkoztak be. Találkozni lehetett a Motiváció Műhellyel (SZITU, Mentortársas), az Emberség Erejével Alapítvánnyal(Story Dice – Human Rights, Elpida), a Köz-Pont Ifjúsági Ház/Támaszpont MOPKA ,,Te döntesz" drogprevenciós színház nevelési programmal, a rendező Tudatos Ifjúságért Alapítvánnyal (PlayIn'clusive projekt) és a Tőled Hallottam ifjúsági magazinnal. A szendvicsebéd fogyasztása közben fel lehetett keresni az asztaloknál ülő képviselőket és tájékozódni munkásságukról és társasjátékaikról.
A délután szabadon választható programmal telt, három teremben 2-2 workshop volt látogatható, ahol ki lehetett próbálni különböző játékokat.
Az érdeklődők hamar megtalálták a nekik tetsző játékokat, egyenletesen eloszlottak a termek közt és végre gyakorlatban is megszemlélhették a társasokat. A különlegessége mindegyik játéknak az volt, hogy valamely aktuális környezeti vagy társadalmi jelenségre és kérdésre irányították a figyelmet, elősegítve az érzékenyítést és a témák közelebbi megismerését.
A workshopon bemutatott játékok a miEGYmás, a demokratikus közösségek társasjátéka (Emberség Erejével), a BIOTA North Atlantic, környezetvédelmi játék (geospiritgames), a Lájkvadász (Saferinternet Magyarország), valamint a PlayIN'clusive projekt keretein belül fejlesztett két játék, a HétköznapiHősök, amely az önkéntességet és a társadalmi szerepvállalást propagálja, valamint az EquirArchy, amely a hierarchiával és a társadalmon belüli csoportdinamikával foglalkozik.
A Tudatos Ifjúságért Alapítvány egyik projektje a PlayIN'clusive nevet viseli. Ez a program lehetőséget nyújt a fiataloknak, hogy ötleteikből olyan játékokat fejlesszenek ki, amelyek a nem-formális oktatás területén is felhasználhatók és elősegítik a társadalmi kérdések játékon keresztüli feldolgozását.
A második körben kipróbáltam az EquirArchyt (TIA, PlayIN'clusive), amely a játékmechanikáját tekintve egy draftolós kártyajáték, vagyis a kártyák gyűjtésére és azok minél előnyösebb kijátszására épít. A kártya karakterei három színbe sorolhatók, az egy színnel jelölt karakterek a különböző felépítésű társadalmakat jelölik, és a lapok egymást erősítik. A készítő a jungi archetípusokat vette alapul a tervezéshez, a grafikát is önmaga készítette. A kártyák különlegessége a találó angol nyelvű idézetek, amelyek tovább mélyítik a megértést.
A felvonultatott játékokat tudom ajánlani fiatalokkal és gyerekekkel foglalkozó szakembereknek, akik fontosnak tartják a nevelésbe beintegrálni az elfogadást és a befogadást.
Szerző: Gyurkó Krisztina
Kiemelt kép forrása: pexels.com