Külön is Együtt III. rész - Yaygin Egitim Merkezi
Ez a harmadik része "Külön is Együtt" cikksorozatunknak. A név onnan ered, hogy bár helyileg messze vagyunk egymástól, mégis osztozunk a közös élményeinkben és értékeinkben, ami összeköt minket jóban-rosszban. Ezzel a cikksorozattal szeretnénk bemutatni alapítványunk, a Tudatos Ifjúságért Alapítvány nemzetközi partner szervezeteit. Ha lemaradtál az előzőkről, itt el tudod olvasni őket.
Hidd el nekem, hogy jelentkezned kellene a legközelebbi olyan ifjúsági cserére, vagy képzésre, amit érdekesnek találsz. El is mondom miért. Mert gyakorlod a nyelvet, új emberekkel találkozol, új kultúrákat tapasztalsz meg, de ami a legfontosabb, hogy leszámolsz a sztereotípiákkal. Ha pedig a mi egyik elkövetkezendő projektünkre jössz, akkor esélyes, hogy találkozol a mai vendégünkkel. Ma a TIA török partnerszervezetét mutatjuk be. Ők a Yaygın Eğitim Merkezi, ami Nem formális Oktatási Központot jelent. Aytaç Uzunlas-sal beszélgetünk, aki koordinátorként dolgozik a szervezetnél.
Mikor és milyen céllal jött létre a szervezet?
Yaygın Eğitim Merkezi-t, vagyis Non-Formal Education Centert-t (szerk: Nem formális Oktatási Központ, későbbiekben NFEC), Ankarában hozták létre aktív ifjúsági munkások és oktatók. Az egyesületünk 2011 végén vált önálló jogi személyiséggé, így megkezdte munkáját és tevékenységeit dinamikus és fiatal csapatával. Mind az egyesületünk, mind tagjaink, adminisztratív testületünk és tanácsadó testületünk nagyszerű tapasztalatokkal rendelkeznek azáltal, hogy részt vesznek ifjúsági projektekben a világ minden táján. Szervezetünk fő célja, hogy megosszuk tapasztalatainkat az ifjúsággal.
A Non-Formal Education Center legfőbb küldetése a fiatalok képességeinek/készségeinek fejlődése és fejlesztése az ifjúsági önkéntesekkel alkalmazott peer módszer alkalmazásával. A Non-Formal Education Center küldetése a fiatalok aktív állampolgársága, ezért a szervezetünk megnyitotta kapuit minden résztvevő számára a világ bármelyik pontjáról érkezzen is.
A nem formális oktatás úgy magyarázható, mint a cselekvés közben történő tanulás. Számos eszközt és módszert tartalmaz összhangban az oktatási területtel. A tanítás nem csak a tanárok által lehetséges, hanem képzők és facilitátorok által is. A résztvevőknek lehetősége nyílik megtapasztalni mind a formális, mind az aktív tanulási módszereket. Az osztályozó osztálytermi rendszer használata helyett az oktatási folyamatban a nem formális oktatás egy kényelmesebb és fizikailag aktívabb osztálytermi rendszert kínál. A nem formális oktatási rendszer keretein belül tanulásnak megfelelően képzők és a facilitátorok témákat, szimulációkat, játékokat, tevékenységeket, vitákat és eszközöket használnak. A nem formális oktatás az aktív tanulás és belsővé tevés, amelynek alapja a cselekedetek általi tanulás.
A Non-Formal Education Center kapcsolattartó pont az Eurodeskben. Az ifjúsági információs területen dolgozunk, így elég aktívan használjuk az Eurodesk eszközeit és hálózatát, valamint ifjúsági találkozókat, képzéseket, szemináriumokat stb. szervezzünk az egyetemeken a fiatalok számára, mint Eurodesk kapcsolattartó pont.
Hogyan éritek el a fiatalokat? Milyen típusú programokat szerveztek?
A Non-Formal Education Center-t Youth-NGO-ként (szerk: ifjúsági civil szervezetként) alapították: mindig fiatalokkal vagyunk. Ezt úgy értjük, hogy mindig a fiatalokkal együtt dolgozunk.
Azonban, ha megemlítjük a Törökország több mint 20 millió ifjúsági lakosságát, akkor a közösségi média, a digitális eszközök és az ifjúsági információs napi tevékenységek jelentik a fő csatornákat az fiatalok eléréséhez Törökországban.
Az NFEC ifjúsági mobilitási lehetőségeket kínál a fiatalok számára, például csereprogramokban és képzéseken való részvételt, vállalja önkéntességi programok küldő szervezetének szerepét, valamint ifjúsággal kapcsolatos információkat nyújt.
Mesélj nekünk az országod fiataljairól. Milyen nehézségekkel néznek szembe? Hogy tudjátok segíteni őket?
Szervezetünk perspektívája szerint hazánkban a fiatalok egyik fő kihívása a nem formális tanulási lehetőségek hiánya az oktatási rendszerben. A nem formális oktatás és a felnőttképzés közötti különbség nincs jól meghatározva. A fiatalok túl későn találkoznak a nem formális tanulással. Mint civil szervezet a projektünkkel, megpróbáljuk bevonni a fiatalokat a nem formális tanulási körökbe.
Mit gondolsz, mennyire független és önálló a civil társadalom az országodban? Milyen területen kellene a civil szervezeteknek fejlődnie?
Mint egy NFEC (szerk: Nem formális Oktatási Központ), célcsoportunk és tevékenységeink jól definiáltak és átláthatók. Tevékenységünk előnyeit könnyen megmutatja a társadalom számára. Támogatást kapunk még a kormányzati intézményektől is. Ugyanakkor azon szervezetek száma, amelyek valóban konkrét célokkal, célkitűzésekkel és tevékenységekkel rendelkeznek, nem túl sok.
Tagjai vagytok bármilyen helyi, nemzeti vagy nemzetközi hálózatnak?
A Non-Formal Education Center Eurodesk kontakt pont, ahogy az előbbiekben már említettük.
Az Európai Szolidaritási Testület Minőségi Tanúsítvány (ezelőtt Európai Önkéntes Szolgálat Akkreditáció) igazolja, hogy az Európai Szolidaritási Testületben részt vevő szervezet képes biztosítani a szükséges keretfeltételeket a fiatalok számára a szolidaritási tevékenységekben való részvételhez, összhangban az Európai Szolidaritási Testület alapelveivel és céljaival, valamint a minőség biztosításához szükséges további követelményekkel.
A GoFor a törökországi ifjúsági szervezetek esernyő szervezete. Yaygın Eğitim Merkezi a Youth Organization Forum egyik alapító tagja.
AvecaPro Non-Profit nyújt technikai támogatást szervezetünk számára.
Mit gondolsz a TIA-ról? Ossz meg egy jó emléket velünk!
Ez egy nehéz kérdés. Csodálatos pillanatokat éltünk meg a találkozóink, ifjúsági cseréink, képzéseink alatt. Minden összejövetel alatt felejthetetlen élményekkel gazdagodtunk, és jól szórakoztunk, miközben dolgozunk.
Több tucatnyi TIA-s emléket megemlíthetnénk, de a legjobb emléknek a majdnem 2 évet mondanám a TIA csapattal. A PlayINclusive KA2-es projekt alatt a TIA-val és az Amics-val dolgoztunk együtt. A projekt ideje alatt számtalanszor találkoztunk és minden alkalom egy jó lehetőség volt, hogy erősítsük a barátságunkat és partnerségünket. Ezalatt a hosszú együttműködés alatt, a projekt egyik vezetője, Mert Can Başkaya a vezetőség tagjává vált. A fejlődés, amit ez alatt a folyamat alatt mutatott, és amiben a TIA és az Amics támogatta, megfizethetetlen.
Mindezek mellett, a legjobb eredménye a TIA és a NFEC együttműködésének az, hogy biztosítani tudunk számos külföldi lehetőséget a török fiataloknak.